Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Podatek uderzy w intermodal. „Dotkliwa zmiana”
fot. ep
Terminale towarowe mają przestać korzystać z ulgi w podatku od nieruchomości – taką zmianę przewiduje projekt ustawy, która trafiła już do Sejmu. – To dotkliwa zmiana, która spowoduje obniżenie konkurencyjności intermodalu w stosunku do transportu samochodowego – przestrzega Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

W Sejmie rozpoczęło się procedowanie ustawy, która ma wprowadzić istotne zmiany w podatku od nieruchomości. Zmiany dotyczą m.in. uporządkowania spraw związanych z budynkami, ale w tym samym „pakiecie” są propozycje, które dotkną transportu intermodalnego. Chodzi o likwidację ulgi, którą obecnie jest objęta infrastruktura kolejowa.

W nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – w myśl projektu skierowanego do Sejmu – zaproponowano dodanie przepisu, który wyłącza stosowanie zwolnienia z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej w zakresie gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład terminala towarowego. W uzasadnieniu podano, że zwolnienie podatkowe w tym przypadku wymaga uzyskania zgody Komisji Europejskiej, a z uwagi na trudności w jej uzyskaniu, Polska zdecydowała o wycofaniu wniosku o notyfikację i likwidacji ulgi.

Drożej i niekonkurencyjnie

Zdaniem przedstawicieli branży, to zmiana, która niekorzystnie wpłynie na funkcjonowanie transportu intermodalnego.

- Zmiana będzie bardzo dotkliwa. Podwyżka spowoduje obniżenie konkurencyjności intermodalu w stosunku do transportu samochodowego – uważa Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. Jego zdaniem, likwidacja ulgi w podatku zmniejszy zainteresowanie inwestycjami w rozwój intermodalu, ograniczy też liczbę graczy na tym rynku. – Intermodal jest niskomarżowy i nie jest w stanie udźwignąć opłat na takim poziomie – mówi Marek Tarczyński i wskazuje, że nowe podatki zostaną zrekompensowane poprzez wyższe stawki. To z kolei wpłynie na zmniejszenie konkurencyjności tego transportu oraz obniżenie zdolności inwestycyjnej w zakresie terminali towarowych, a tym samym rozwoju transportu intermodalnego.

Projekt zmian jest obecnie przed pierwszym czytaniem w Sejmie. W poniedziałek zajmował się nim sejmowy Zespół proste podatki.

– Terminale towarowe są kluczowym ogniwem infrastrukturalnym dla transportu intermodalnego, czyli tego który ma za zadanie przenieść ładunki z dróg na tory. To działalność zbieżna z polityką zielonego ładu Unii Europejskiej i z polityką krajową – mówiła podczas posiedzenia zespołu Anna Kwiatkowska, przedstawicielka firmy PCC Intermodal. Wskazała, że infrastruktura na potrzeby przenoszenia tirów na tory jest kosztowna. – Taki majątek jest bardzo ciężko wybudować i bardzo trudno go utrzymać. To inwestycje drogie i wieloletnie, w związku z tym zwolnienie [podatkowe] dla działalności operacyjnej terminali jest kluczowe – mówiła. Według przedstawicielki branży przepis, jeśli zostałby przyjęty w proponowanym kształcie, spowodowałby wzrost kosztów operacyjnych o ok. 8- 12 proc.

Terminale intermodalne wpisują się w politykę ograniczenia wpływu transportu na środowisko. – Przenosimy ładunki, które przypływają do polskich portów, na kolej – wtórowała Joanna Taraszewska-Chmiel przedstawicielka Loconi Intermodal. Zwróciła uwagę, że obciążenie podatkiem wpływa na opłacalność inwestycji, tym bardziej że inwestycja w rozbudowę terminali podnosi wartość gruntu, tym samym zwiększając wysokość podatku. - Zwolnienie w zakresie infrastruktury kolejowej było elementem, który z perspektywy operatorów transportu intermodalnego wyrównywało szanse w stosunku do transportu drogowego – mówiła w Sejmie reprezentantka branży.

Czy zależy nam na intermodalu

Jak zauważa Marek Tarczyński, proponowane zmiany podatkowe skłaniają do refleksji nad tym na ile zależy nam na rozwoju transportu intermodalnego. Na poziomie deklaracji jest on wskazywany jako ważny, natomiast w praktyce, również legislacyjnej, brakuje rozwiązań, które by to potwierdzały.

– Są deklaracje, za którymi nie idą działania rzeczywiście wspierające intermodal – mówi przedstawiciel izby gospodarczej. Sytuacje ratują dotacje w ramach konkursów Centrum Unijnych Projektów Transportowych, dzięki którym operatorzy mogą wyposażyć się w tabor kolejowy czy sfinansować rozbudowę terminalu.

- Ta branża się rozwija, jednak nieuprawnione jest stwierdzenie, że dzieje się to według jakiejś strategii, w uporządkowany sposób – mówi Marek Tarczyński. Jego zdaniem rozwój intermodalu ma charakter organiczny, oddolny. Dokumenty strategiczne mówiące o rozwoju tego rodzaju transportu na razie nie przekładają się na praktykę gospodarczą.

Zmiany w podatku od nieruchomości dotkną także lotnisk. Można o tym przeczytać m.in. TUTAJ
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

Biznes i przemysł

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

ep. 31 października 2024

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Ukraińskie tiry wjeżdżają na tory do Polski

Intermodal i logistyka

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

Biznes i przemysł

Liczby pokażą czy kolej jest priorytetem

ep. 31 października 2024

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

Intermodal i logistyka

Laude coraz więcej wozi w Ukrainie

inf. pras. 27 października 2024

CPK w sieci TEN-T - Komisja na tak

Intermodal i logistyka

Ukraińskie tiry wjeżdżają na tory do Polski

Intermodal i logistyka

Jak zrealizować i uzasadnić przejście na pojazdy elektryczne

Biznes i przemysł

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5